fbpx

Hoe kies je een aannemer in 10 stappen

Wie zoekt die vindt… een betrouwbare aannemer. Sins 1 januari 2019 heeft de Vlaamse Regering de vestigingswet voor een aantal beroepen in de bouwsector afgeschaft. Dit wilt zeggen dat (in theorie) iedereen een bouwbedrijf kan starten. Dat maakt de zoektocht naar een betrouwbare aannemer er niet gemakkelijker op. We helpen je graag op weg met deze 10 tips.

1. Opzoekwerk

Voordat je contact opneemt met een aannemer, kan je zelf al wat opzoekwerk verrichten. Neem hier zeker de tijd voor en maak geen overhaaste beslissing. Bekijk referenties van klanten die de sprong al voor jou waagden. Let wel: mensen delen graag alles wat verkeerd liep en vergeten soms het positieve te vermelden. Liep er wat mis op de werf, maar werd deze toch tot een goed einde gebracht, dan spreken we over een goede referentie.

2. Wie zoek je?

Ja, een aannemer natuurlijk! Maar waarvoor? Is dit voor een klein of specifiek karwei, dan zoek je een ander type aannemer dan wanneer we over een volledige verbouwing of (ver)nieuwbouw spreken. Betreft het enkel elektriciteitswerken dan zoek je een technieker. Zijn deze werken slechts één onderdeel van het totaalplaatje? Dan kies je best voor een hoofdaannemer, deze werkt met vaste partners en coördineert de werf.

Hoe kunnen we je helpen?

Een vraag voor ons ontwerp- of verbouwteam? Laat hen gerust iets weten.

Meer van dit rechtstreeks in je mailbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
3. Labels …zijn ook maar stickers

Er bestaan verschillende zogenaamde kwaliteitslabels. Dit label garandeert niet altijd dat je een betere aannemer hebt dan één zonder het label. Zoals vele labels zijn ook die in de bouw jammer genoeg niet even kwalitatief. Wees dus kritisch en pin je niet vast op deze labels.

4. Betalingen

Grote bedragen in cash betalen doe je – verrassing – beter niet. Betaal je toch in cash, zorg dan dat je een betaalbewijs ontvangt. We moeten het je niet vertellen, maar contant betalen om zwartwerk te laten uitvoeren is uiteraard illegaal. We hopen dat het niet nodig is, maar komt het tot een conflict met je aannemer, heb je best een poot om op te staan. Een overschrijving kan je – in tegenstelling tot een contante betaling – altijd bewijzen.

5. Voorschotten

Een voorschot bij aanvang van de werken is absoluut niet gek. Zo moet de aannemer vaak op voorhand materialen & diensten aankopen. Voorschotten van 20 à 30% zijn vrij doorsnee. Je kan eventueel al bij de offerte vragen hoe de betalingen verlopen, dan kom je nadien niet voor onaangename verrassingen te staan.

6. Offerte vragen

Wanneer je samenwerkt met een ontwerpbureau of architectenkantoor worden er in jouw plaats offertes vergeleken. Of je krijgt toch op z’n minst advies. Ook bij Interieurkabinet ‘ontzorgen’ we je op dit vlak. Als hoofdaannemer werken we met vaste partijen, maar worden er ook voor externe loten prijzen vergeleken. Stel je zelf je aannemer aan, dan vergelijk je best eerst een paar offertes voordat je jouw handtekening zet.

7. Kwaliteit boven kwantiteit

Uiteraard is de prijs belangrijk, maar jammer genoeg is de goedkoopste niet altijd de beste. Als je de lage prijs niet kan geloven… geloof je het beter ook niet. Dat wilt ook niet zeggen dat de duurste de beste is. Zo verhogen sommige aannemers hun prijs omwille van een moeilijk haalbare planning, tijdsgebrek… Exuberante verschillen – zowel hoog als laag – moet je best twee keer bekijken. Het kan zijn dat de ene partij een elementair onderdeel wel aangerekend heeft, dat een ander misschien over het hoofd heeft gezien.

8. De wet-Breyne

Bij sleutel-op-de-deur-woningen of verkoop-op-plan is de wet-Breyne van toepassing. Deze biedt een uitgebreide bescherming voor zowel de bouwer als de koper van het huis. De moeite waard dus om te bekijken of je met je grondige renovatie onder deze wet valt. Leer hier wat meer over de wet-Breyne.

9. Factuur

Werken waar je geen factuur van hebt, worden als zwartwerk aanzien. Bij werven of grote karweien wordt er met tussentijdse facturen gewerkt. Of het nu over kleine of grote bedragen gaat, houd je factuur goed bij. Bij vele premies, maar ook voor belastingverminderingen moet je deze facturen kunnen voorleggen.

10. Problemen

Het probleem is meestal niet het probleem; het probleem is hoe je omgaat met het probleem. De kans dat er iets niet loopt zoals gepland is bij grote projecten vrij groot, maar dit hoeft geen probleem te zijn. Problemen zijn er tenslotte om op te lossen en conflicten om te vermijden. Geraken jullie er toch niet uit, denk dan eens aan de verzoeningscommissie, deze bespaart de kosten van een advocaat of de rechtbank en lost de problemen op kortere termijn op. Laten we hopen dat het niet nodig is, maar hier vind je alvast wat meer info.

Bron: Livios